Thursday, 10 November 2011

Cerita Pada Masa Kini....

Assalammualaikum kepada semua yang membace blog sye nie...

Cerita masa kini ialah cerita remaja-remaja masa kini yang dipengaruhi oleh fesyen2 dan teknologi yang moden ini.
Tapi bukan itu isu yang saya nak sampaikan..
Sekarang dan kini ramai remaja perempuan yang bergitu bebas melakuan ape sahaja yang mereka suka sehingga terjebak yer mereka dalam perzinaa dan macam2 lagi...
Dan sekarang kita tahu yang kaum hawa lebih banyak berbanding kawa adam...
Oleh itu, sebagai kaum hawa janganlah melakukan sesuatu yang mendatangkan kejatuhan kepada semua kaum wanita di dunia nie...

Saya pon sebagai remaja dan juga inginkan kebebas untuk merasai alam keremajaan terfikir akan semua yang berlaku pada masa kini..
Banyak yang terjadi pada zaman kini yang kita semua tidak boleh jelaskan
Saya sangat2 terkilan akan kehidupan sekarang ini..
Berlakunya pembuangan anak lah dan paling saya x suka dgr nak bunuh2 anak lak..
Ape cer dwng nie otak x der ape belajar pandai2 tgk2 buat perkara yang x mendatangkan faedah pada diri sndiri dan keluarga...
Apa masalah tah bukan yer budak itu menyusahkan dwng pon sampai nk bunuh2 lak..
Baik x payah tunggu sampai sembilan bulan jer..
Budak2 tu x berdosa langsung npe lah dwng nie an...

Banyak dah saya tgk dekat tv lah berita lah mcm2...
Tak takut ker dwng pada alam akhirat nnty...
Dwng ingt dgn apa yang dwng lakukan didunia ini tidak akan dibalas pada akhirat nnty...
Apa dwng belajar tah...

Saya teringat dengan kawan saya swng nie..
Baik budi perkerti,sopan santun agama pon kuat dan kukuh..
Setiap hari pergi solat dekat surau dan menggaji sama2 dgn saya dan die lah satu2 yer owg yang
membaca al-quran dgn merdunya...
Saya ingin lagi janji kteorg bertiga bila dewasa nnty tapi semua musnah
Ini semua disebabkan nafsu yang datang...
Kawan saya mmg baik selalu bagi nasihat dan suka menolong owg..
Tapi lama kelamaan perangai die mnjadi2 disebabkan terpengaruh oleh kawan2 saya yang lain..
Nasib saya mmg baik sebab saya tidak suka berkawan dgn kawan2 saya...

Ada satu hari berlakunya satu masalah, rumah yang kawan saya dan keluargayer terbakar...
Ini semua disebabkan kelalain kawan saya dah lah kat rumah die ade adik yang kurang upaya..
Nasib baik x ade ape2 berlaku dan semuayer baik kembali..
Ayah kawan saya jatuh sakit selepas kebakaran itu..
Sampai tidak boleh bercakap dan berjalan ( angin asmah )
Selepas ayah yer sakit ibu die kne berkerja..
sebagai tukang sapu..
Tapi x per itu rezeki yang halal saya pon x kesah kawan dgn sape2...

Satu lah perkara yang berlaku keatas kawan saya...
Mak die telah dilanggar ole bus ketika sedang menyapu jalan..
Mak die terpakse ddk dirumah kerana kakiyer patah tp sekarang dah ok kembali...
Disebabkan banyak perkara yang berlaku kawan saya makin hari makin menjadi2..
Keluar malam2 dgn lelaki..
Makin hari perangai die terus berubah...
Dulu bertudung tapi sekarang tidak lagi..
Dulu rajin sekali kesurau tetapi sekarang tidak lagi..
Dulu suara die merdu dgn bacaan al-quran tetapi tidak kedengaran semua itu...

Saya selalu nasihat kat die tapi x menjadi langsung...
Kawan saya yang lain2 pon dah banyak bagi tahu die..
Die buat x tahu yer...
Sampai satu masa die dan keluarga die kne halau dari rumah sebab suda lama x byk sewa..
Oleh itu ayah yer dibawa balik kerumah sedara dekat ampang bersama2 dgn adik2 yang lain..
Kawan saya dan emak ddk ditempat lain...
Beberapa minggu kemudian ayahnya meninggal dunia...
Dan dibawa pulang ke indonesia

Die,mak dan adik last ddk ditempat lain iaitu rumah sewa pakwe die dekat ampang..
Disitu lah banyak perkara berlaku..
Tidak kuat iman dan nafsu bercampur2 menyebabkan kawan saya melakukan penzinaan..
Dan sekarang die dan pakwe suda bernikah sebelum anak dalam kandungan dilahirkan...
Sekarang saya tidak berjumpa dgn die kerana sebuk hal masing2..

Dan berharap hal yang demikian tidak berlaku kepada saya..
Dan menjadi pengajaran kepada diri sndiri supaya tidak terlalu mudah mengasihi seorang lelaki...
Kerana ia bukan mendatangkan kebaikan tetapi memudaratkan lagi keadaan..
Jangan sesekali biarkan air yang bersih menjadi keruh

Renung-renungkan dan selamat beramal :P
Sayang semua :)


No comments:

Post a Comment